fredag 20 juni 2008

Jobbardag

Idag har jag jobbat hela dagen. Det kanske inte är det roligaste på midsommarafton med jobbar man inom vården så kan man inte lämna "placet" obemannad, så i år var det min tur. Vi har haft det ganska lugnt,.....jaaa jag ska ganska, en och en annan intensivvårdspatienter har fått sina huvuden undersökta. Och de akuta fallen från akuten har mest varit gamla damer som har blivit körda till sjukhuset av släktingar. " Tant-Agda som har klätt upp sig från topp till tå, fått håret rullat och dagen till ära målat läpparna rosenröda" men vad händer ? Släkten har inte träffat "Agda" på flera månader och efter ett par nubbar börjar " de yngre" fundera på om inte "Agda" har blivit lite sämre ? Hon verkar ju vara så trött och hon äter som en fågel. Och hon kommer inte ihåg alla namnen på barnbarnsbarnen. Går inte hon lite vingligt också? Borde inte vi ta henne till sjukhus ? Så kan det vara ! Idag träffar/besöker vi våra gamla nära och kära mer sällan än förrut. Avståndet till varandra kan vara en utav orsakerna, stressen eller "tyar vi int´" Många äldre saknar helt ett socialt kontaktnät och lever helt ensamna. Ett kort besök eller ett telefonsamtal kan vara dagens höjdpunkt för många,....och inte bara för de äldre. Så nu utmanar jag er alla att slå en signal till en äldre släkting i morgon ! Gör någon glad imorgon !

1 kommentar:

Kicki sa...

Ja Kirsi du har helt rätt. Visst är det så att många inte tyar. Hur gick det med agda, vet du?
Ja har tänkt att jag skulle ringa min farbror på Gotland i 1 VECKA nu, så långt har det gått, märkligt.

Jag hoppas du haft en bra dag med arbetskamraterna iallafall.

Det är tack vare er som anhöriga till Agda kunde köra in henne. Så tack för att Du jobbade idag : ))

Mina gardiner är så fina och jag kan inte låta bli och titta på dom när jag går in i köket. Det ser annorlunda ut. Jag är glad att du var med mig igår för du inspirerade mig och jag hade inte tagit mig för att köpa dom om du inte var med.

Midsommar kramar till dig min vän och du har väl inte glömt lägga blomster under kudden. Mina ligger under min : )