tisdag 27 januari 2009

Morotskaka

Mina arbetskamrater är helt tokiga i denna underbara morotskaka. Världen godaste morotskaka enligt Leila Lindholm. jag är benägen att hålla med. Mina arbetskamrater också. Här kommer receptet:
Morotskaka 3 eko ägg 3 dl ströskocker 3 dl vetemjöl 1 tsk vaniljsocker 3 tsk bakpulver 1.5 tsk malen kanel 1 tsk malen kardemumma 0.5 tsk malen ingefära 1 nypa salt 1.5 dl solrosolja 4.5 dl rårivna morötter
topping: 60 gr mjukt smör 4 dl florsocker 1 tsk vaniljsocker skal av 1 lime 100 gra philadelphia
Sätt ugnen på 150 gr. Vispa ägg och socker pöskigt. Blanda torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten. Sillsätt olja och rivna morötter. Hälls smet i smord och bröad form, 24 cm. Grädda i ugn ca 55 minuter. Låt kakan svalna.
Vispa alla ingredienser till toppingen krämigt. Bred över kakan.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Tack för en underbart god morotskaka idag, du vet alltid när vi behöver lite extra gott. Kram Lena

Anonym sa...

Tack Kirsi för en super gott morotskaka. Muy rico, delicioso. Jag hoppas att jag får samma resultat. Annars det är ängelhand som gäller och då är de kört för mig. Angelica Chile.

Kicki sa...

Den kakan vi åt hemma hos dig utan glasyr är det samma recept? För den var otroligt god utan glasyren med : )
Här hemma snoras det fortfarande. Måtte snön komma snart och vart tog den blå himlen vägen?

Kirsi sa...

Alldeles riktigt Kicki, kakan är den samma :-)hehee alltså gjort på samma recept.