söndag 30 november 2008

Weekend

Jag e helt slut efter en händelserik långhelg. Jag har gått kilometer efter kilometer, gata upp och gata ner på kullerstenar och på parkvägar.
På fredagen var jag i Köpenhamn och Tivoli.
På lördagen besökte jag Malmös julmarknad och mer eller mindre alla butiker :-)
Det var en perfekt dag för shopping ; regnet öste ner med varierande styrka samtidigt som Skåne bjöd oss på västliga vindar. Gatorna var fulla med julshoppande människor, sjungande körer och små tomtenissar som bjöd på pepparkakor. Karusellen åkte runt-runt-runt med barnen och "snurriga" föräldrar.
Skyltsöndagen började med en promenad till Malmös stolthet i västra hamnen, Turning Torso. En mäktig byggnadsverk som reser sig 190 meter över havet och med hela 54 våningar inrymmer flera bostäder såsom kontorslokaler.
Malmö hus bjöds oss på en annorlunda julmarknad i medeltidsandan. Borggården vimlade av medeltidsklädda riddare, prinsessor, narrar, tomtar och en Lucia syntes i folkvimlet. marknadsstånden bjöd på ekologiska bakverk, mycket hantverk och en mängd godsaker.
Vi stannade på Möllevångstorget för att äta lunch. Att välja mellan asiatiskt och mellanöstern mat är bara en bråkdel av det utbudet som finns runt torget ; jag bestämmer mig att kalla det "internationell med bred speckta". Men gott var det, supergod falafel .
Nu e ögat trött. Jag lägger ut bilder imorgon ! God Natt !

Inga kommentarer: