söndag 2 november 2008

Koppla upp och koppla ner,..hur kan det bli fel ?

Några månader sedan fick vi ett erbjudande om att kunna ansluta oss till "Statsnätet". Nice ! Fiberoptik, snabbt som blixten 100 in/100 ut, fine det tar vi. Och 1 November skulle allt var klart och vi uppkopplade mot fiberoptik.
Första november kom,........och hela bredbandet var borta, gone.........ingen uppkoppling, linan var klippt. Men ur kunde det bli så här ? Bolaget med Statsnätet och Bostadsbolaget hade lite samarbetssvårigheter ; linan var klar är sparka igång men "modem-skåpet" var inte installerad,.....den ena visste inte vad den andra gjorde och det kunde ju bara bli fel.
Så vad gör man....ringer JA !
Men telefonnummer då,...ingen telefonkatalog och ingen "Eniro". Nu använder jag en livlina ; jag ringer en vän.
Och äntligen kontakt ; -Välkommen till Bredbandsbolaget XX, våra öppet tider är.....sabblar ! Stängd !
Söndag morgon
-Välkommen till XX. Nu ska du välja ett av alternativen ..tryck 1 om,......
-Tryck nu ett av de följande alternativ 1 om......
(Jag trycker och jag väljer)
-Nu är du placerad i kö som nummer 21, den beräknade väntetider är 19 minuter. Under tiden kommer du att få höra olika alternativ,....
-För att underlätta tryck in ditt kundnummer eller personnummer och avsluta med fyrkant. (Jag utför anvisningar och väntar tålmodigt)
-Du är nummer 13 i kön. Vill du ha hjälp med bredbandet kan du besöka oss på www..... (Men va sjutton........jag har ju inget bredband !!! )
-Du är nummer 9 i kön. Du vet att du kan besöka oss på www..... (Nu börjar jag bli riktigt irriterad)
-Hej och välkommen till bredbandbolaget XX , jag heter XX. Vad kan jag hjälpa dig med ? (Jag har tryckt febrilt alla möjliga siffror och kanter men ändå frågar de !!!)
Jag förklarar mitt ärende och damen i luren fixar mitt gamla bredband på ett naffs. Nu har jag den gamla linan och segar mig på nätet i väntan på den snabba optiken,...men jag har iallafall en uppkoppling !

1 kommentar:

fröken Sätterlund ✯ sa...

Vad drygt det är när bredbandet krånglar. Man blir helt ställd... Jag får panik utan datorn :) Vilken tur att det ordnade sig.
Kram