måndag 6 oktober 2008

En helt vanlig måndag

och jag var ledig. Träningsvärken efter gårdagens Body Pump pass var som bortblåst lika som regnet som bara öste ner igår. Solen sken från en klarblå himmel.......en dag fullt med möjligheter. Ikea here we come. Jag åt frukost på Ikea gick runt, tittade, klämde och kände på sakerna i spaning på de allra senaste......nyheterna. Men vad hittade jag......julsakerna är framplockade och det är bara oktober. Det hamnade några saker på min vagn; min Bestå där hemma fick en ny Bestå kamrat, några krukor, en lampa till sovrummet och en present till min kompis som fyller år på söndag.

På kvällen bjöd jag på en underbar Svartvinbärstryffelpaj på vårt styrelsemöte (hittade receptet hos en annan bloggare annars finns den hos Två Systrar Söta)

Chokladpajdeg

3 dl vetemjöl

150g iskallt smör/marg

2 msk florsocker

3 msk kakao1 äggula

2 tsk iskallt vatten

Tryffelkräm

1½ dl svarta vinbär, färska eller frysta

2 dl vispgrädde

300 g hackad mjölkchoklad (t.ex Marabou)

75 g rumsvarmt smör

Garnering: Svarta vinbär och vinbärsblad

Börja med att göra pajskalet i matberedare. Kör först mjöl och iskallt smör till en smulig massa. Tillsätt sedan resten av ingredienserna och kör till en fast deg. Låt den vila i kylskåp i minst 30 minuter. Smörj en pajform, ca 25 cm i diameter, gärna med löstagbar kant (jag använde en vanlig pajform) Kavla ut pajdegen tunt, 2-3 mm, och klä pajformen (det gick bra att trycka dit det med )

Nagga pajskalet lätt med en gaffel och låt stå kallt ytterligare 30 minuter.

Grädda i 200 grader i ca 10 minuter.

Låt pajskalet svalna och gör under tiden tryffelkrämen.Mixa vinbären så släta som möjligt i matberedare eller med mixerstav.Koka upp vinbärspurén med vispgrädden i en kastrull. Ta kastrullen från värmen och tillsätt chokladen. Rör tills all choklad har smält och tillsätt smöret i små klickar. Blanda till en jämn massa och häll fyllningen i pajskalet. Låt svalna och låt sedan stelna i kylskåpet över natten. Dekorera gärna med vinbär och vinbärsblad inför serveringen.(Grädde är ju alltid gott till…)

Inga kommentarer: