torsdag 17 april 2008

Rädda Liv

Det sker fler än 5000 hjärtstopp i Sverige per år, var av ca 1000 av dessa i Stockholm och över 60 % sker inom hemmets fyra väggar. Det är ca 97 % dödlighet ! Det var lite statistik. Min stora vision är att alla ( det var väl att ta i,..men nästan alla) ska kunna "basal" Hjärt-och lungräddning. Har du gått kursen ? Och när var det ? Många känner rädda och obehag samt känner sig lite osäkra när man börjar prata om HLR,...det känns "läskigt" när man ställer frågan " Om du hittade en livlös person på gatan, skulle du börja återupplivning med HLR ?" Flera av oss skulle rycka på näsan och tycka att det är "äckligt" att ge mun-mot-mun metoden, men glöm inte att 60 % sker i hemmet och oftast är personen som vi känner. Och osäkerheten kan man vinna genom att gå kursen, repetera, repetera, repetera ( repetion kan man aldrig få för mycket av) och prata om detta med sina nära och kära. En tidig HLR RÄDDAR LIV ! Hade du några frågor ??

3 kommentarer:

Grindsjön's Aztor sa...

Jag anmäler mig här med till nästa HLR kurs.Det ÄR läskigt och jag ÄR osäker.... :-) /Anna

Kicki sa...

Jag skulle ialla fall hoppa och blåsa upp dig.
Kanske gör jag fel men du skulle bli såå irriterad att du skulle resa dig upp och springa ifrån mig.

Grindsjön's Aztor sa...

Kära miljö vän! Vill härmed tacka för den fina "mack-burken" jag fick av Dig. Den ska leda mig in i tygpåsarnas värld......kanske! Kram och tack!!!!!!!!!!!!!!!!!!!