söndag 27 april 2008

Björkmans ballader

och panelens reaktioner ! Varför är inte min "favorit-schlager-tyckande-hårdrockare-från Island" med i årets panel ? Eirikur,....saknar dig ! I stället har Christer samlat ihop ett gäng människor med olika anknytningar till musik, en schlager-stjärna, en schlager-vetare, en schlager-komiker, en schlager-järv och en vill-vara-schlager-dam. De tycker och jag tycker och vi tycker olika tillsammans eller var och en för sig.... Och vad tyckte jag ; Monte Negro......en slätstryken tam låt....intetsägande trams Israel.........gnällig röst....ingen skönsång precis Estland.....Gud bevare mig och alla andra..en friskis & svettis låt, respektlöst....skämt Moldavien.....mörk sensuell röst,...bar-musik, easy-listeninglåt utan att den ger eller tar. San Marino......när börjar låten ? Depp-rock Alltså vad e detta ? Finns det inga G:son, Pling eller liknande i Europa ? Belgien.....gladlåt från tiderna runt andra världkriget,...men vad gör Alice Babs här ? Azerbajdjan.....hur uttalas det?.......dramatiskt video-låt med hårdrocksvibbar,....mitt första kanske ikväll !!! Slovenien.....Rytmisk upp-tempo party-låt som inte skiljer i mängden,..kvällens kanske nr två Norge....Glöm Jan Teigen-tricket,....den här tjejen kommer inte sist. En behaglig låt med refräng som fastnar,..hög placering,..kvällens bästa. Men det var en gång öst och väst....gillar vi varandras musik ? Polen.....musikalisk ballad från sköna Dallas och åttiotal,...detta har jag hört förr. Om jag skulle "runda" mina ord ......vi raderar bort några länder från kartan och gör om tävlingen lite mera "familiär"....och låter de västliga vindarna blåsa in mot stranden :-)

1 kommentar:

Kicki sa...

Ja håller med dig. Detta kommer bli kul eller kanske lite märkligt med alla låtval. Vi kommer nog få en funderare, flera skratt och kanske en suck eller rent av JIPPI nu ska det tävlas.