lördag 12 april 2008

Firad en smula

En liten bit utanför tullarna ligger Trädgårdscafeét i Ulriksdal. Det första jag ser är en grusplan som fungerar som parkeringplats , den verkar vara lite vint och snett, utan raka målade linjer eller p-automater. Jag lyfter blicken och möter ett hus, ett oansenligt väderbitet växthus med rustikt ytseende. När jag öppnar dörren möter jag en annan värld ; en värld av blommor, mat, dofter ! Människorna tillsammans med maten och växterna skapar en OTROLIGT atmosfär. Maten är vegetarisk och uppläggning är ett frödj för ögat. Tänk själv , en salladstallrik fullt med alla möjliga blad av alla dess gröna nyanser toppas av röda tomater, bitar av cantaloup melon, vindruvor, en skiva citron och ett lass med stora räkor,...eller en skål med solgul morotssoppa....eller pudrad lavendeltårta med hallon. Här blev jag bjuden på luch av min kära väninna Kicki. Efter maten blev jag överraskad ännu en gång ! Jag fick deras vegetarisk kokbok som födelsedagspresent. Nu kommer jag laga en massa underbara maträtter från denna helt fantastiska kokbok. Och inte bara att maträtterna är vegetariska så är många av rätterna klimatsmarta genom att ingredienserna kan köpas närproducerat och säsongbetonat !
Stället är inte bara ett café utan även ett stort handelsträdgård med omgivande ägor där ekologiskt odlade grönsaker, blommor, örter och plantor samsas med grisar. Truls och Lotta tillsammans med små grisarna springer runt lyckliga,...de hamnar ialla fall inte på tallrikarna eftersom all mat är vegetariskt som serveras.
Eller vad sägs om en vilopaus under citrusträdet?
Konstverken höjer sig över växternas rike.
Alla färger är vackra ! En kombination med skogsgrönt och blått i ett vackert samspel överraskade mina sinnen.
Här står vi bakom hortensia havet.
Jag rekommendrar hjärtligt att besök på Trädgårdscafeét i Slottsgården.
Vem är Bo Rappne ? Tittar du på "Äntligen hemma" nån gång ? Har du lagt märke till trädgårdsmästaren ? Jaa det är han Bosse ! Han driver stället sedan 20 år tillbaka.

4 kommentarer:

Kicki sa...

Ja, du Kirsi, visst hade vi en fin dag tillsammans. Det var ju just det jag ville göra för dig...En Kirsi dag...en dag då du skulle använda dig av dina sinnen. Visst var det en fröjd...att se, lukta och känna.
Dit ska vi åka när värmen kommer. Vi kan äta eller fika, vandra bland blomster och natur. Längtar så till nästa gång...

Sara med H sa...

Håller med dig, det är jättemysigt, brukar åka dit med syter som älskar trädgård och växter och allt vad det är. Till och med Janne har varit där, han hängde med grisarna och åt glass, ha ha!

Grattis i efterskott då eftersom jag var tvungen att sitta på tråk-ICA istället för att fira dig i fredags.

Grindsjön's Aztor sa...

Ja må hon leva, ja må hon leva, ja må hon leva uti hundrade år!!!!! Grattis i efterskott. Kram från Anna&Zerengo

Kirsi sa...

Tack Kicki som gjorde min dag speciell ! Tack Anna och Sarah för att ni tänker på mig.