söndag 18 maj 2008

I made my choice

I kväll har jag lyssnat på de allra sista bidragen till ESC. Nåja "gratis-lirarna" var också med :-) Så här tyckte jag ; Kroatien ; åter som en befrielsesång med balalaika. Väldigt orginellt, vågad och udda....kan trallas i nattmössan. Går säkert vidare till finalen bara för att den är så udda. Bulgarien ; överåldriga förortsungar i flummig tillstånd i en fåordig elektro-musik-låt. Buuu ! Danmark ; jag gillar detta, medtryckande låt dock med en lite för tjatig refräng. Georgien ; en blind tjej som sjunger med gnällg röst om en peace and love-tema. Krystat. Ungern; vacker ballad som sjungs med en skolad röst,.....men när låten är slut har jag glömt bort den totalt. Malta ; en rockig tjej som har helt klart fått fel låt att sjunga. Cypern ; Cirkus-toner i ett löjligt ojämnt körsångsnummer, inte ens hemlandstonerna hjälper henne att nå finalplats. Makedonien ; börjar spännande men vad händer sedan,...platt, platt. Portugal ; Dramatisk öppning men tjejen skulle passa bättre som Nanne Grönvall i en avundskjuk körslaget-låt. Och så gratis-lirarna England ; lyssna på låt, radio-hit, låter "black-music" från 80-talet....kommer ni ihåg "Bee-Gees"? Tyskland ; falsk. icke samstämmig flickkör som hr fått låna Carolas vindmaskin och några meter flaxande tyger. Är det blondinen eller vind-maskinen som gnäller ? Frankrike ; min favorit !! Underbar låt ! Humoristisk, karaktärisk, vågad....som gjort för MTV. Ball ! Höga vinst chanser !! Spanien ; barn TV, förlöjligande. Skäms ! Serbien ; lite hemlandstoner i en sorgsen ballad där refrängen "nonanei" får mig tänka på roper efter korna som ska hem på kvällen :-)

Inga kommentarer: